Nu har Msn sett till att vi här på space har fått "vänner" i "live", ja vi kan till och med be att få överta våra vänners vänner. Om vi jobbar riktigt bra kan vi säkert få våra vänners vänners vänner, också. Jag har inget emot att få vänner men enligt mitt förmenande är det väl något man inte bara skaffar sig i en nysning, varken här eller IRL(in real life). Vänskap tar tid att bygga upp och du kan aldrig skriva kontrakt med dina vänner, utan bara vara tacksam för att de finns när de finns. Nu har vänskap blivit en vara bland andra varor…. "Hur många vänner har du ?"… På riktigt, i den verkliga världen, där jag bor och lever, går man ju inte omkring med en liten skylt på magen som talar om hur många besökare man hade på sitt födelsedagskalas eller vilka som kom på middag igår kväll mellan 18.00 och 18.57.
Men här på spacet är tydligen allt möjligt !? Och att det nu kallas "live" ? Ska vi inledas att tro att allt är som på riktigt ?
Efter att ha "campat" här i över ett år, tycker jag mig se att några har utkristalliserat sig på min blogg…de kom, såg, stannade ett litet tag, kommenterade, for vidare, kom tillbaka, ibland efter några dagar eller en vecka och ibland efter kanske flera månader, men det har ändå funnits en slags kontinuitet hos de flesta. Ingen jättehord av människor har dragit hit, men hur skulle jag i så fall ha mottagit denna hord ?
I Msn:s värld tycks det viktiga vara att man har en mängd vännner som man åker runt och säger hej till och sen inget mer.
Jag har en lista längre ner, på ställen och bloggar jag gärna besöker för egen del, men det innebär ju inte att jag säger och kräver att dessa människor ska vara mina vänner…missförstå mig rätt, jag vill gärna ha vänner, och det har jag också, men det måste ju finnas något bakom ordet vänskap..inte bara ett antal vackra ansikten som ler inbjudande mot dig (som i Msn:s reklam)och talar om att "Här kan du få vänner lätt som en plätt…gör bara så här !" Och så får man en liten standardmall för hur man ska bete sig.
Kanske har Msn kokat ihop en egen liten doku-såpa bakom ryggen på oss ? Tanken skulle förstås vara frestande för dem. Man skickar ut en "bad guy" som infiltrerar och förpestar och sedan en "räddande ängel", som liksom visar för oss andra hur man ska bete sig …och så skapar man en kärlekshistoria, med några som möts på nätet och lite andra förvecklingar med svartsjuka och avundsjuka kan de säkert också tota till….Nej, så illa kan det väl inte vara….och dessutom behövs det inte specialutsända, för i och med dessa vän-moduler och bloggtopppen-märken inklistrade överallt är förutsättningen för intriger redan skapade….tro mig ! Konkurrens kan aldrig vara vänbefrämjande ! (Jo, jag har också en liten karta som talar om var besökarna finns, men det tycker jag personligen är intressantare än att veta hur många ? Fråga mig inte varför …..?!)
Nå, hur ska jag då förhålla mig till detta vän-skapande på nätet ? Jag har redan förhållt mig på det sättet att jag tar gärna emot förfrågningar från dem jag redan har besökt och från dem som brukar besöka mig, och än så länge får det stanna vid det…..det betyder ju inte att resten är mina o-vänner, vilket man ju lätt kan få för sig i den här världen, där allt ska mätas och vägas på guldvåg…..
För övrigt låter FärgRadioProducenten meddela att Sommarpratserien är inne på sin sista skälvande dag, enligt schema….det hela kom igång ganska bra med Idiotiska Bortförklaringar från Aniara, repade sig kraftigt redan andra dagen med hjälp av BeJis strålande program och Millroll ville ju inte vara sämre utan lyckades också tota ihop ett program. Därpå har viljan varit god hos de övriga deltagarna, inte minst hos Avalon, som kämpade tappert in i det sista men föll något snöpligt på mållinjen sent igår kväll. Lillemor, är alltså beredd idag !!! Övriga mer eller mindre villiga eftersläntrarna Kerstin, Amalthea och Aniara kan anmäla sig närhelst det passar !
(Och jag menar…kan Lena Nyman ställa in sitt sommarprogram, så nog kan väl vi här i FärgRadion….!?)
För att vara lite självkritisk kan Producenten meddela att ett hugskott som blev en idé som i sig var god, förankrades aldrig riktigt hos deltagarna och och rann därmed ut i sanden…..men Lillemor reste sig alltså på 10. Ingen är gadare än jag…men trots detta:
Härmed förklaras denna serie officiellt avslutad, men inofficiellt kan den ju pågå hur länge som helst, praktiskt taget !
HaHAHa, nu blev ni allt rädda va ? Jag bara skoja ! Ni behöver inte börja filma också…det gör jag så gärna själv ! 


Time in Stockholm 











Hallo millroll. Håller i princip med dig om detta nya med vänner.
Det räckte så bra med den lista som vi hade förut med namn på våra kontakter. Sedan började det komma förfrågningar och de som ville komma in på vänlistan svarade man naturligtvis ja till.
Sedan försökte jag att lägga in 2 namn själv, men då började det krångla . Nu har även de kommit in på listan,
Dig skulle jag oxå vilja ha där men för ögonblicket avstår jag från det försöket. Du få gärna försöka! Jag håller på och vill dölja vänlistan men när jag vill "spara" så svarar inte den funktionen. Förstår att jag måsta ändra en del inställningar i min nya dator men nu har jag glömt hur man ändrade dessa inställningar hi hi.
Problemas!!! Inte lätt att vara gammal och glömsk:)
kram
GillaGilla
Jag hittade min utskrivna lista om förändringar i verktyg och nu har jag ändrat efter den, men icke sa Nicke funktionen "spara" fungera ine iaf. 🙂
GillaGilla
God morgon (fast jag har faktistk varit vaken en liten stund hi hi)! Håller med dig om detta med vänner på webben; jag tycker det är bättre att ha få besökare som kanske inte kommer så ofta, men som skriver lite mer än bara "Hej". Fast ibland känner jag det där att "nu borde jag skriva nåt hos den och den, har inte varit där på länge". Har man då ingen inspiration och/eller det inte står något i bloggen man kan kommentera, ja då blir det lätt en fåordig hälsning.Om någon ber att få lägga till mig på "vän"-listan kommer jag nog alltid att svara ja, så länge det är nån jag åtminstone haft någon kontakt med tidigare på space. Fast jag tycker nog att det känns bättre med en egenhändigt komponerad länklista än att det med automatik blir så att folk dyker upp på min bara för att jag godkänt att hamna på deras. Jag vill ju liksom själv avgöra vad jag länkar till…Ibland verkar det som att det är nån slags tävling också i att ha flest vänner. Borde vara BÄST vänner…=)Ha det fint!/Lillemor
GillaGilla
Hej!Nej det går inte att spela upp låtarna på min sida, meningen är att din MediaPlayer eller vilken spelare du nu har i burken ska starta när du klickar på länkarna. Fast MediaPlayern i din blogg ska du ju inte behöva använda…om det nu inte är så att det är den enda spelare du har. Så jo, lite krångligt blir det väl…det får jag hålla med om, men jag vet inte annars hur jag skulle göra, är ju inte sådär alldeles tekniskt lagd så det stör. Jo, jag kunde ju ha lagt in alla låtarna på rad i min MediaPlayer på sidan, men då hade jag ju inte fått dem där jag ville ha dem. I texten alltså.Får väl gräva fram en mikrofon (tror jag har en undanstoppad nånstans i källaren, en som följde med min gamla dator) tills det blir dags för vinterprat (?) eller filmfestival, så kan jag göra allt i ett.Nu är det lunch och sedan blir det badstranden…Ha det gott!/Lillemor
GillaGilla
Inte hittar jag nån vän-funktion på min blogg. Aha – det är ingen som vill vara med mig och det gör dem nog alldeles klokt i för här ligger jag med VINTERKRÄKSJUKAN. En riktigt godtagbar anledning till att ytterligare fösena mitt Sommar-sommar-program. Sommaren själv verkar brutalpågå därute trots vinterkräksjuka och inställda, uppskjutna Sommar-program.
GillaGilla
….kära Miroll..gjorde verkligen Lena Nyman detta?-har missat det helt..ja ja..då behöver jag inte brottas fullt ut med mitt dåliga samvete…nu till helgen ska jag sätta mig ner och titta lite på inspelningen och inspelningsprogrammet, för att ev. komma underfund med det-jag ger mig inte i första taget…så vi får se…jag vill gärna inför detta som en återkommande tradition…fick liksom mersmak..*kram* min vän!!
GillaGilla
Ha ha! och jag har precis inbjudit dig till min "vän"-lista ;D Jag tillhör väl den skaran som kommer och går och även lyckats byta adress flera gånger om…. Men jag återkommer oftas till samma gamla spaces "vänner" hela tiden, fast det kan ta lite tid 😉
Men nu är jag här…igen 🙂 /Wenche
GillaGilla
Håller med du!
Det där med vänneriet kan lätt bli en spaces-variant av hur det redan är i vissa communities för "de yngre".
Vet t ex ett som sonen är med i och där ahn flera gånger kommenterat just det där med att många mest verkar gå in för att få så många vänner som möjligt. Vänner till vänners vänner . . . ..
Lite kul hade det ju varit fall vänbilderna visade fall folk var uppe på Spaces eller ej. Kanske har de tänkt att det ska bli så – sen?
Programmet programmet . . . . har inte fått nån ordning och reda på nått än!¨<
Skäms, skäms, skäms
Hellre än att jämföra mig med Lena Nyman, går min tanke till Sartre och hans vägran att ta emot Nobelpriset.
Utebli (från festligheterna), typ.
Men uj vad trött jag är nu. Sitter och somnar på stolen ju.
Måste ta mig till sängen, omdelbums!
=)
GillaGilla